Pilot Niklas’ gode råd før helikopterturen

Helikoptertur Helicompany

Pilot Niklas fra Helicompany fortæller alt hvad du har brug for at vide inden din flyvetur

Hvad vil man gerne vide, før man booker en helikoptertur og hvad kan man forvente sig af oplevelsen? Det har vi spurgt piloten Niklas fra Helicompany om . 

Sådan foregår en typisk helikopterflyvning

De glade passagerer møder op 10-15 minutter før planlagt flyvetid. Ground Crew indskriver jer i flyvebogen med navn og vægt. Så får man en kort sikkerhedsbriefing og Ground Crew gennemgår, hvordan I sidder i helikopteren og hvordan I spændes fast mv.

Derefter står man klar og venter på flyvepladsen indtil helikopteren er landet og de andre passagerer er sat af.

Ground Crew hjælper jer ind i helikopteren og når I er fastspændt, så lukkes døren og I er klar til at hilse på piloten. Her aftaler I også, hvis der er nogle særlige vartegn eller områder I gerne vil se.

Langt de fleste ture tager 10-20 min og nogle lidt længere.

Skiftende landskaber

Når vi sidder i luften, er det meget normalt at passagererne spørger, hvad det er de kan se nede foran sig. Landskaberne også i byen ser meget anderledes ud fra oven og det er altid hyggeligt at tale om hvad vi ser.

Glæden hos passagerne er det bedste ved at være helikopterpilot?

Det bedste for mig er glæden og entusiasmen hos passagererne. Deres ansigter lyser op og trækker i store smil mens de forbavses og forundes over skiftende landskaber. Særligt når vi flyver over byer som de kender er det fedt at vise dem byens strukturer og opbygning. Fra helikopterperspektiv kan man pludselig se de lige linjer som gaderne ligger i, hvordan ringvejen forbinder byen og så videre.

Det perfekte flyvevejr

Som piloter kigger vi efter tre ting når vi skal vurdere om det er godt flyvevejr: Skyhøjde, sigte, og vind.

Det perfekte vejr til en flyvetur er lidt vind gerne sådan 5 knob eller deromkring. Vinden hjælper faktisk med at stabilisere helikopteren lidt og kan også give også lidt god fart på.
Så ja, en lille smule vind og god sigtbarhed.

Skyhøjden skal gerne lægge på omkring 500 m.

Gode råd til den bedste tur

  • Påklædning – Ifør dig en god vindtæt jakke, og så noget behageligt tøj.
  • Slap af og nyd det – At flyve i helikopter er lidt mere levende end en normal charterflyvning, derfor er mit bedste råd til passagererne at de skal tage en dyb indånding og slappe af og nyde det. En lille halv time går hurtigt, så prøv at land og find ro i sædet så du kan fokusere på den fede overvældende udsigt.
  • Vægt – Typisk vil helikopterfirmaet have en politik om, at en enkelt person må veje op til 100 kg og at tre passagerer ikke må veje mere end 250 kg samlet. Det er godt at have for øje, hvis I har et ønske om at komme afsted som familie.
  • Gør klar med kameraet – I helikopteren får du en sjælden mulighed for at få de vildeste natur- og bybilleder fra en helt anden vinkel end du plejer.

    Hvis du vil gemme nogle af minderne som billeder, så husk at lade kameraet op og sørg for masser af lagerplads at gemme på. Landskaberne bevæger sig hurtigt forbi og du kommer til at knipse løs.

Føler du dig klar til din første tur?

Her kan du flyve fra

Fakta om helikopterflyvninger

Flyvehøjde

Mellem 350 og 500 meter  

Fart

God fart på ml. 180-200 kilometer i timen

Længde

En kort tur tager en 15 minutters tid. Her kan man nå eksempelvis hele Københavns centrum og en af de omkringliggende bydele.

Du kan booke alt mellem 15 og 60 minutter afhængig af hvilket område du vil udforske.

Oftest stillede spørgsmål

En kort tur tager en 15 minutters tid. Her kan man nå eksempelvis hele Københavns centrum og en af de omkringliggende bydele.

Du kan booke alt mellem 15 og 60 minutter afhængig af hvad hvilket område du vil udforske.

En god vindtæt jakke og et opladet kamera med masser af lagerplads. Så er du good to go. 

Når du ankommer til dit afgangssted, vil du blive briefed af groundcrew omkring sikkerhed. Her gennemgår de, hvilke ting du må og ikke må gøre, når du færdes omkring helikopteren, og ved ind og udstigning.

Godt flyvevejr er noget din pilot går meget op i. 

Der skal være den rette vindstyrke, sigtbarhed og skyhøjde. Er det ikke tilstede bliver det ikke en god flyvetur og turen vil blive aflyst. 

Skulle det ske, vil du få tilbudt en ny tur.