De seneste år er der blevet udklækket massevis af nye virksomheder. Faktisk har der de seneste år meldt sig så mange nye iværksættere på banen, at antallet af nye iværksætter nærmer sig tallet før finanskrisen. Det er rigtig godt for det danske erhvervsliv, og rigtig mange af de nye virksomheder er innovative indenfor forskellige brancher. Som nyopstartet virksomhed er det en fordel at være innovativ, også når det vedrører virksomhedens varemærke.
Varemærket er virksomhedens identitet udadtil
De fleste nyopstartet virksomheder vil naturligvis gerne gøre sig bemærket på markedet, og det gøres selvfølgelig bedst ved hjælp af markedsføring. En effektiv markedsføringsstrategi kræver først og fremmest et særligt varemærke, som er kendetegnede for virksomheden. Med et unikt og særpræget varemærke kan man hjælpe markedsføringen rigtig godt på vej.
Et varemærke er et kendetegn. Det kan eksempelvis være et logo eller et slogan, og virksomhedens navn er naturligvis også et varemærke. Et logo eller et slogan har vist sig at være en effektiv måde at skabe kendskab til virksomheden på. De fleste mennesker er indrettet således, at de husker billeder bedre end ord. De fleste kender det sikkert fra sig selv, at de forbinder et specifikt logo med den pågældende virksomhed. Et logo har altså stor værdieffekt i markedsføringen af virksomheden, og derfor kan det godt betale sig at være innovativ, når logoet skal designes.
Et unikt varemærke har den fordel, at det kan registreres. Varemærkeregistrering sikrer varemærket mod at blive plagieret af konkurrende virksomheder, så din virksomhed får eneret på brugen af dette unikke kendetegn.
Et varemærke skal være særpræget, førend det kan registreres. Når man søger om at få varemærket registreret, vil man også kunne se, om varemærket er så unikt, som man måske går og tro. Hvis varemærket ikke er unikt, vil det nemlig ikke kunne registreres. Du kan læse mere om, hvorfor varemærkeregistrering er vigtigt på denne side.